Ramai diantara kita suka memandu. Tetapi tidak ramai pula
yang mengambil berat dalam memilih minyak pelincir bagi keretanya. Sedangkan,
jika anda merenung sejenak, enjin ialah jantung kereta dan ia hanya dapat
memberikan prestasi dan ketahanan yang anda harapkan sekiranya dijaga dengan
baik. Faktor utama dalam menjaga enjin supaya ia sentiasa elok ialah pemilihan
minyak enjin yang bermutu. Hanya minyak yang bermutu dapat membantu anda
mencapai itu semua.
Pelinciran yang kerap:
Minyak pelincir mengalir turun ke takungan di bahagian bawah
enjin apabila kereta tidak digunakan pada sebelah malam. Penurunan suhu juga
akan menebalkan minyak itu. Ini bermakna minyak perlulah menjadi cukup cair
untuk mengalir ke bebola (bearings) sebaik sahaja enjin dihidupkan pada waktu
pagi. Tetapi, apabila suhu enjin meningkat kerana kereta laju, minyak pelincir
mestilah cukup kukuh untuk menjadikan dirinya sebagai selaput untuk melindungi karburetor,
tuil injap, lengan hayun dan hujung injap.
Anda memerlukan minyak pelincir yang seimbang dan mempunyai
campuran bergetah yang betul untuk menjaga pelinciran enjin dalam keadaan yang
terlampau panas dan sejuk. Pennzoil ialah minyak yang dicipta khusus untuk
mempastikan pelinciran berlaku cepat apabila enjin dihidupkan daripada keadaan
yang sejuk atau ketika suhu tinggi kerana perjalanan yang jauh atau kerana
perjalanan dibandar yang tidak menentu kelajuannya.
Perlindungan daripada asid yang menghakis:
Wap dan gas dihasilkan apabila petrol atau bahan api
dibakar. Apabila enjin yang panas menjadi sejuk, sebahagian dari wap itu
menjadi tebal dan campur dengan gas untuk menjadi asid yang menghakis di
sekeliling lingkaran (enjin), selinder, dan piston. Ini mengakibatkan
bahagian-bahagian itu terhakis atau berkarat. Kejadian ini bagaimanapun dapat
dikurangkan sekiranya ada pelinciran yang kerap.
Menjaga kebersihan enjin selalu:
Pembakaran petrol atau bahan api juga menghasilkan enapan
jelaga dan karbon. Minyak pelincir yang baik akan mengapungkan bahan-bahan
sampingan itu supaya tidak terkumpul di bahagian sekeliling ruang pembakaran
sehingga menganggu penyalaan enjin, perjalanan yang menyulitkan dan akhirnya
kehilangan kuasa. Ia lebih efektif untuk dibuang dengan menggunakan D’Carbo2.
Apabila minyak enjin kereta anda ditukar pada lain kali,
harap perhatikan warna minyak enjin yang ditukarkan dari ruang bawah enjin.
Minyak pelincir yang baik akan mengalir keluar dari enjin dengan warna hitam
legam kerana ia mengandungi partikel yang dilekangkan dari tepi-tepi ruang
pembakaran dan yang akan dikeluarkan dari enjin apabila minyak enjin ditukar.
Sekiranya minyak pelincir yang mengalir keluar dari enjin
itu bersih, ini bermakna kotoran sudah tertinggal di dalam enjin. Selepas suatu
tempoh yang panjang, bahan-bahan yang tertinggal itu akan menghakis bahagian
enjin.
Apabila ini berlaku, mintalah mekanik anda supaya memasukkan
pennzoil ke dalam enjin. Kemudian anda saksikan warnanya apabila ditukar nanti.
Anda akan mendapati warnanya hitam kerana minyak itu dapat membersihkan
bahagian-bahagian yang dilekati bahan-bahan berkenaan. Pembersihan ini hanya
dapat dilakukan oleh minyak yang bermutu.
No comments:
Post a Comment